ID: 14210
Beskrivning
Granada 23 är ju en erkänt bra seglare, snabb,
lätthanterlig, enkel och logisk, reagerar direkt
på segel trim och med underbar roder känsla och
kontakt med sjön (vissa kallar det jolle känsla).
Du seglar ifrån många båtar som är klart större
och det är ju alltid kul. Konstuktörna Elvström &
Kjaerulff ritar ju välseglande båtar och deras
båtar är även kända för att även seglar bra i lätt
vind (när det också är fint väder och du vill vara
ute och segla) så när andra startar sina
hjälpmotorer pga svag vid så seglar du bara vidare
som ingenting.
Det kan också vara en perfekt första båt för dig som den var för mig, fall och skot nerdragna i sittbrunnen naturligvis och är tillräckligt lätt så den blir väldigt lätthanterbar när man skall lägga till vid bryggan (dessutom låg profil vid sidovind när du lägger till). Jag seglar nästan alltid henne själv och det fungerar fint. Som sagt var, det är en segelbåt med stort S men efter 5år så vill jag nu prova en lite större båt.
Denna Granada 23 kallas Sport, så den har djupare köl, annan rigg och mer spartansk inredning. Granadan väger ungefär 1600kg varav ungefär 50% av vikten ligger i kölen, totala längden är 7,02m och bredden är 2,30m och sport modell sticker ner 1,6m. Granadan har en fantastiskt stor sittbrun vilket är en otroligt stor fördel mot andra båtar (stor som en 30 fotare ungefär) för man vill ju vara uteomhus på sommaren.
De senaste åren har jag lagt en del tid på att renoverat och uppdaterat henne efter hand, slipat ner bottenfärgen och lagt på ytterligare 5 lager tar (man skall ju ha 7 totalt) samt bytt till VC17 botten färg (lite nörd varning kanske). Gjort vid träinredningen och hon är allmänt mycket fräsch inne för att vara över 30år och dynerna ser helt nya ut (någon måste ha bytt dessa men jag vet inte när). Jag har satt in en ny porta potti i förpiken och den är aldrig använd (det har aldrig varit kemikalier i denna, skyddsplasten är kvar, garanterat aldrig använd alltså).
Bytte utombordsmotorn för några år sedan till en ny (dvs begagnad men ouppackad, jag har foto) har väl gått kanske 10 timmar totalt, man seglar ju. Fixat till elen, nytt batteri, installerat solcellspanel, jag har klarat mig helt utan laddning sedan jag fick solcellspanelen även när jag är iväg en helg med övernattning i båten.
All normal utrustning du behöver finns, fendrar, ankare, förtöjning, brandsläckare, campingkök etc. Riktigt fin kompass och badstege på båten.
Det finns mycket segel man de flesta är gamla, men dock fungerade. Storsegel, tre olika försegel i olika skick från Kryssfock till Genua 1, Spinnaker samt bom och ny gennaker. Inom några år hade jag nog investerat i några nya segel då det skulle ge båten en segelmässig riktigt bra uppgradering men annars är allting i bra skick, det är ju en båt från Granada varvet som är kända för sin kvalité.
Ligger idag i sjön och är segelklar.
Det kan också vara en perfekt första båt för dig som den var för mig, fall och skot nerdragna i sittbrunnen naturligvis och är tillräckligt lätt så den blir väldigt lätthanterbar när man skall lägga till vid bryggan (dessutom låg profil vid sidovind när du lägger till). Jag seglar nästan alltid henne själv och det fungerar fint. Som sagt var, det är en segelbåt med stort S men efter 5år så vill jag nu prova en lite större båt.
Denna Granada 23 kallas Sport, så den har djupare köl, annan rigg och mer spartansk inredning. Granadan väger ungefär 1600kg varav ungefär 50% av vikten ligger i kölen, totala längden är 7,02m och bredden är 2,30m och sport modell sticker ner 1,6m. Granadan har en fantastiskt stor sittbrun vilket är en otroligt stor fördel mot andra båtar (stor som en 30 fotare ungefär) för man vill ju vara uteomhus på sommaren.
De senaste åren har jag lagt en del tid på att renoverat och uppdaterat henne efter hand, slipat ner bottenfärgen och lagt på ytterligare 5 lager tar (man skall ju ha 7 totalt) samt bytt till VC17 botten färg (lite nörd varning kanske). Gjort vid träinredningen och hon är allmänt mycket fräsch inne för att vara över 30år och dynerna ser helt nya ut (någon måste ha bytt dessa men jag vet inte när). Jag har satt in en ny porta potti i förpiken och den är aldrig använd (det har aldrig varit kemikalier i denna, skyddsplasten är kvar, garanterat aldrig använd alltså).
Bytte utombordsmotorn för några år sedan till en ny (dvs begagnad men ouppackad, jag har foto) har väl gått kanske 10 timmar totalt, man seglar ju. Fixat till elen, nytt batteri, installerat solcellspanel, jag har klarat mig helt utan laddning sedan jag fick solcellspanelen även när jag är iväg en helg med övernattning i båten.
All normal utrustning du behöver finns, fendrar, ankare, förtöjning, brandsläckare, campingkök etc. Riktigt fin kompass och badstege på båten.
Det finns mycket segel man de flesta är gamla, men dock fungerade. Storsegel, tre olika försegel i olika skick från Kryssfock till Genua 1, Spinnaker samt bom och ny gennaker. Inom några år hade jag nog investerat i några nya segel då det skulle ge båten en segelmässig riktigt bra uppgradering men annars är allting i bra skick, det är ju en båt från Granada varvet som är kända för sin kvalité.
Ligger idag i sjön och är segelklar.